Zendamateurisme

In Nederland zijn er ongeveer 13.000 zendamateurs, die zijn onmisbaar voor JOTA-JOTI.

In Nederland zijn twee grote zendamateurverenigingen actief, de VRZA (Vereniging van RadioZendAmateurs) en de VERON (Vereniging voor Experimenteel Radio Onderzoek in Nederland). Scouting Nederland heeft met de VERON en de VRZA een convenant gesloten over de samenwerking: Scouting Nederland, de VRZA en de VERON ondersteunen elkaar bij de organisatie van JOTA-JOTI.

De VERON heeft een eigen jeugdafdeling. Wil je daar meer over weten? Ga dan naar deze pagina!

Zendlicenties

Om zendamateur te worden moet een examen worden afgelegd bij het CBR, het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen. Er zijn twee examens mogelijk: een examen voor de Full-licentie (F-amateur) en voor de Novice-licentie (N-amateur). Met een Full-licentie mag een zendamateur gebruik maken van alle toegewezen frequentieruimte voor zendamateurs. Bij de N-licentie is dit een beperkt gebied van de frequentieruimte.

Het CBR voert deze taak namens de Rijksinspectie Digitale Infrastructuur (RDI) uit. De RDI is namens het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat verantwoordelijk voor de vergunningverlening en houdt toezicht op de frequentieruimte in Nederland. Zo houdt de RDI zich onder andere bezig met marifoongebruik.

Zodra je bent geslaagd voor het examen, kun je je registreren bij de RDI. Voor een leuke JOTA-JOTI volstaat een N-licentie ruim!

Meer weten over het zendamateurisme? Of wellicht interesse in het halen van je zendlicentie? Kijk dan op deze pagina of mail eens naar info@jota-joti.scouting.nl, we denken graag mee!