Over JOTA-JOTI

JOTA-JOTI staat voor Jamboree On The Air – Jamboree On The Internet en is een jaarlijks wereldwijd Scoutingevenement. Het derde volle weekend van oktober staat in het thema van contact leggen met andere scouts in Nederland, Europa en de hele wereld. Het leggen van contact kan via radioverbindingen (The Air) of via internet (The Internet).

JOTA-JOTI is het grootste jaarlijkse landelijke evenement van Scouting Nederland met ruim 18 duizend deelnemende scouts, meer dan 200 groepen en ruim 700 vrijwilligers.

Wereldwijd doen er meer dan 2 miljoen scouts mee uit 172 landen. JOTA-JOTI draait niet alleen om contact leggen, maar ook om plezier, samenwerking, kennis making met andere scouts en techniek.

Historie

Een jamboree is een grote bijeenkomst van Scouts, wereldwijd of nationaal, en vindt zijn oorsprong in de begindagen van Scouting in de vorige eeuw. De eerste World Scout Jamboree werd gehouden in 1920 en vindt nog steeds om de vier jaar plaats.

Toen ‘hamradio’ populair werd onder Scouts, ontstond het idee om een jamboree op afstand te houden met behulp van radiotechniek: de Jamboree on the Air werd geboren vond voor het eerst plaats in 1957. Later, toen internet steeds populairder werd, ontstond de Jamboree on the Internet, die is opgericht in 1995. Inmiddels zijn de twee evenementen samengevoegd tot één evenement genaamd JOTA-JOTI. JOTA-JOTI vindt altijd plaats in het derde weekend van oktober, met meer dan 2 miljoen deelnemende Scouts.

Meer weten over de landelijke organisatie? Klik dan hier.
Meehelpen om van JOTA-JOTI een succes te maken? Kijk dan op onze vacaturepagina.
Heb je een vraag of heb je hulp nodig? Dan staan we voor je klaar, neem contact met ons op via de contactpagina.