Regioactiviteiten

Veel Scoutingregio’s organiseren regio-activiteiten rondom JOTA-JOTI. Vaak zijn deze evenementen gericht op explorers en roverscouts, maar soms ook voor de jongere speltakken.

Hieronder vind je een overzicht van een aantal regioactiviteiten. Let op! Deze activiteiten worden niet door Scouting Nederland georganiseerd, de regio-organisatoren zijn verantwoordelijkheid voor de inhoud en uitvoering van deze evenementen.

Organiseert jouw regio ook een activiteit tijdens JOTA-JOTI? Laat het ons weten! Of als er nog niets georganiseerd wordt in je regio, kan je altijd zelf wat starten. Kijk daarvoor eens naar onze handleiding om er me te starten!

Noord-Holland: JotaCross (explorers, roverscouts, plusscouts)

Elk jaar gaan een tiental groepen uit Noord-Holland de strijd aan tijdens de JotaCross. Elke deelnemende groep heeft een thuisteam en een mobiel team. Het mobiele team gaat de regio in om op een aantal posten (en onderweg) de leukste en meest uitdagende opdrachten uit te voeren. Ondertussen gaat het thuisteam aan de slag met het beantwoorden van ingewikkelde vragen, die per radio binnen komen. Na het beantwoorden van de vraag moet deze goed gecodeerd worden en wordt het gecodeerde antwoord verstuurd. Kom je als winnaar over de eindstreep? Dan wacht als prijs de organisatie van de de volgende JotaCross!

Gelderland: Jotihunt (explorers, roverscouts, plusscouts)

Bij dit evenement jagen (hunten) deelnemende Scoutinggroepen op vossenteams. De vossenteams, bestaande uit drie personen, verplaatsen zich door Gelderland. De locatie van de vossen wordt via hints bekend gemaakt via de spelsite, het is aan de deelnemende Scoutinggroepen om deze hints te ontcijferen en zo informatie te vergaren over de locatie en looproute van de vossenteams. Hierbij is het doel om de vossenteams te kunnen vinden.

De vossenteams bewegen zich langs de deelnemende Scoutinggroepen met als doel bij deze groep een tegenhunt te plaatsen. Naast het oplossen van hints en het jagen op de vossenteams krijgen de deelnemende Scoutinggroepen opdrachten om uit te voeren. Geslaagde hints en het insturen van opdrachten leveren punten op. De Scoutinggroep die na 26 uur de meeste punten heeft, wint de Jotihunt.

Limburg: Expeditie JOTI (scouts, explorers, roverscouts)

Expeditie JOTI is een ON- & OFFline spel voor scouts van 15 jaar en ouder waarbij je team- en Scoutingskills op de proef worden gesteld. Je krijgt gedurende de avond te maken met verschillende uitdagingen. Crypto’s zijn cryptisch omschreven locaties en teamo’s zijn teamopdrachten in alle soorten en maten. Voeg daar nog een vleugje chaos aan toe samen met een flinke tijdsdruk en je hebt alle elementen voor een keiharde strijd waar elk jaar meer dan 1000 scouts aan deelnemen. Het team dat aan het einde van de speeltijd de meeste punten heeft, wint Expeditie JOTI.

Regio:

Rayon: